Storefactory

Referenser

BeGlobal - så här kan din resa se ut!

Vad är Beglobal?

Genom företagsanpassad exportcoaching hjälper vi ditt företag att nå nya marknader.

Skandinavisk minimalistisk design introduceras på nya marknader.

När Madeleine Bobin Lindqvist och maken Mats Lindqvist bestämde sig för att satsa på ett nytt företag under 2015 hade Madeleine en lång erfarenhet av att driva butik – hon hade varit i inredningsbranschen i 17 år då. Kombinationen med Mats erfarenheter från stora företag och ett gemensam driv att bygga ett snabbrörligt företag med korta beslutsvägar låg till grund för de kommande framgångarna.

De hade tänkt starta sitt eget varumärke i en liten skala, men fick genom sin mentor, som de hyrde in första året, möjlighet att träffa en stor skara producenter. Första målet, en kollektion om 20 artiklar, växte istället till 250.

Den första kollektionen blev starten på en raketsnabb tillväxtresa. När det blev aktuellt att fortsätta tillväxten utomlands blev Beglobal ett viktigt stöd och bollplank:

– Att vi kände väl till den svenska detaljhandeln och dess språk har varit en stor fördel ända från början. Vår exportcoach på Beglobal bidrog med kunskaper som gjorde det möjligt att gå vidare även utomlands. Han hjälpte oss att hitta lösningar som gör det enkelt för utländska kunder att göra affärer med oss.”

En röd tråd i deras inredningskollektioner var, och är fortfarande, närheten till naturens rena linjer, produkterna ska passa lika bra i stadsvåningen som i stugan på landet. De gör medvetna val, som att stödja svensk industri och värna om resurser genom att välja svenska leverantörer för delar av sortimentet.

På den tyska marknaden har Storefactory verkligen slagit igenom stort. För två och ett halvt år sedan hittade en tysk återförsäljare dem.

– Det blev en form av ketchupeffekt i Tyskland. Mycket tack vare vår första tyska återförsäljare och vår bästsäljande produkt bordljusstaken Lidatorp. I Tyskland kommer vi helt rätt i tid. De går från en inredning med krusidull till en mer stilren och skandinavisk stil, säger Madeleine.

Idag har Storefactory ett tusental återförsäljare över hela världen, men de allra flesta finns i norra Europa – i Skandinavien, Holland och Tyskland. De senaste två åren har antalet återförsäljare bara i Tyskland ökat från 20 till 475.

Och resan går vidare: nästa steg är en riktad satsning på Storbritannien. Där finns stora utmaningar, men också stor potential.

– Vi hade aldrig kunnat drömma om den här utvecklingen – men så har vi också fått fantastisk hjälp på vägen.

Kom i kontakt med en av våra Coacher

Helena Bergkvist Dädeby, BeGlobal

Helena Bergkvist Dädeby

malin_jonsson - Personlig exportcoach

Malin Jönsson

Linus Atterby, BeGlobal

Linus Atterby

Therese Carlbrant, BeGlobal

Therese Carlbrant

Magnus Lönnström, BeGlobal

Magnus Lönnström

arrow_upward